John Bæk Musik på Facebok John på MySpace JB på YouTube
Biografi

JOHN BÆK - ÅR FOR ÅR

1957-74
John bliver født i Odense i et hjem med klaver. Faderen er selvlært amatørpianist og videregiver kærligheden til musikken. John bruger meget tid på at lytte til gamle 78'plader med ældre populærmusik og spiller af og til på klaveret. I anden klasse får han undervisning i blokfløjte hos skolens musiklærer. Han spiller også lidt cello, lidt zither og melodika. Hos onkel Erland viser han interesse for en gammel el-guitar. Han får guitaren med hjem - uden forstærker - og lærer sine første akkorder via et spejderblad. Familen Bæk køber en akustisk guitar til børnene, men den får snart sin faste plads på John's værelse. Klaveret lokker stadig, og han komponerer avancerede stykker, som glemmes igen. Omkring 13-års alderen laver han sin første sang, inspireret af tidens barnestjerne, Lille Ole fra Assens.

Simon & Garfunkel har udsendt "Bridge Over Troubled Water" i 1970. John lytter intenst og forsøger at afkode akkorderne til nummeret "The Boxer". Da Sebastian udsender "Den store flugt" med danske tekster i 1972 er John 15 år. Den rammer direkte ind i hjertet på den unge pupertetsknægt - og inspirerer til at gøre noget mere ved musikken. Eneste kendte mulighed for undervisning i guitarspil er guitarholdet i ungdomsskolen, hvor John får lært et par tricks og et par nye akkorder, som bliver brugt i de nye sange. Storesøster Lisbeth lytter nu til klassisk musik og tvinger John hen til højtalerne. Han lytter efter. Det lyder kaotisk, men han må indrømme, at dèn musik har noget, som han en dag sikkert vil forstå. Men nu er det pludselig Jimi Hendrix og Deep Purple og...


1975
Efter afsluttet realeksamen tager John et sabbatår hvor han arbejder på gartneri og konservesfabrik. Forældrene sender ham på Ryslinge Højskole, hvor han bl.a. lærer noder, boltrer sig på skolens musikhold, optræder med akustisk guitar og egne sange - og laver rigtige kompositioner på klaver.


1976
John starter som Matas materialist lærling - og møder det spirende folkemusikmiljø i Højby.


1977-78
Første offentlige fremførelse af egne sange på Badstuen i Odense. John låner plader på Musikibiblioteket og lytter bl.a. til irske Bothy Band, Mike Oldfield, Yes, Gentle Giant, pygmæmusik og balinesisk gamelanmusik. John køber 4-kanals båndoptager og starter indspilning af egne sange og kompositioner ("Opus" kompositionerne).


1979
Udlært som Matas materialist. Nogle sange og kompositioner spilles i Båndbiksen i DR. På det første folkemusikstævne i Højby oplever John, spillemanden Evald Thomsen - og møder Bente og Kryger og Ole, som indfører ham i den irske folkemusik ala De gylde løver. På plader og til koncerter får han endelig sin store klassiske åbenbaring med Mahler's femte symfoni. Militærnægtertjenesten aftjenes på Badstuen i Odense.


1980
Der opstår efterhånden et regulært band omkring Bente og Kryger. Bandet spiller dansk og irsk folkemusik og John spiller mandolin, guitar og tinwhistle (og lidt violin) og lægger korstemmer til. Sidst på året starter han på et 7 måneders kursus på Vestbirk Højskole, hvor han lærer musikteori, spiller rock og folkemusik og bl.a. er med til at opføre egen-kompositionen "Sus4".


1981-82
John flytter til Århus, arbejder, køber klaver og spiller og komponerer - og søger ind på musikkonservatoriets AM-linie uden at komme ind.


1983
Mens han er postarbejder, tjener John sin første regulære hyre som musiker: med spillemandsmusik og danseinstruktion - sammen med Katrin Svendsen og Kim Kidholm. John køber sit første keyboard, orkestret Frustrat dannes - og de ugentlige sessions med irsk folkemusik på Færgekroen i Århus starter.


1984
Da Kim flytter til København, opløses Frustrat. John fortsætter som keyboardspiller og komponist i City Zoo og Midtbyenglen. Da han melder sig ind i Dansk Musiker Forbund sker det ud fra en beslutning om, at musikken nu skal være hans erhverv.


1985
Et kursus på forløberen for Rytmisk Center i Silkeborg munder ud i John's første ansættelse som musiklærer (Stautrup Ungdomsskole). Via børneteatret Teater 83 optræder han som "mystisk mand" og komponerer musikken til "Skriget i Parken", Århus kommunes sommerunderholdning. Bandet Obel, som senere bliver til 4 The One, dannes. På opfordring fra Søren Korshøj starter John, på fritidsbasis, sin karriere som klassisk korsanger i det nydannede kammerkor, Corda Vocale.


1986
Obel skifter navn. Først til Nat & Gal; men da De Nattergale samtidig popper op ændres navnet til 4 The One. John har nu et hold af kompetente musikere til at udføre sine ideer. Stilen er hårdtslående symfonisk pop og rock, og bandet begynder at få jobs. Der er dog også god tid til Carsten Boysen's nye band, Mit Kvarter - og undervisningen/bandet i Stautrup Ungdomsskole. John ansættes i Teater 83; som musiker i den turnerende forestilling "Diller, duller, daller".


1987
Da 4 The One kommer ind i et nystartet, musikerstyret booking-kollektiv, begynder det at køre for bandet. John blver desuden, for en kort stund, medlem at to forholdsvis etablerede bands, Goodinoff og Garage - hvor han oplever de første professionelle studiesessions og direkte liveoptræden i DR P3.


1988
4 The One opløses. John opbyggger hjemmestudie og begynder indspilning af "Another Mountain". Via Musikprojektet kommer han med i Søren Sko og Morgensutterne, som spiller "Dansk rockhistorie" på de århusianske skoler.


1989
John bliver keyboardspiller i det nye reggaeband, Spliffters, startet af rutinerede kræfter fra det århusianske storband, Sub. Det holder dog ikke længe. Soloprojektet "Another Mountain" udgives på Fønix Musik - og aktiviteterne udvides da Nordgårdskolen hyrer ham som musikkonsulent på en musikteaterforestilling.


1990
Kammerkoret Corda Vocale tager på tur/turné til Færøerne og Island. John er elev på et 4 måneders DMF videreuddannelseskursus på Kolding Højskole.


1991
John arbejder 5 måneder som musiklærer på Egå Ungdomshøjskole - og starter efterfølgende på uddannelsen ved Musikvidenskabeligt Institut, Aarhus Universitet. Han får nye akademiske musikvenner og underviser sit første sammenspilshold på Byhøjskolen.


1992
John læser på universitetet og underviser samtidig på 3 sammenspilshold i ungdoms- og aftenskoleregi. I juni drager han med projektet All Rights Reserved til Rio de Janeiro for at spille til Global Forum. Sammen med spillemanden Poul Bech Christensen tager han i juli på tur ned gennem Tyskland. Som gademusiker. Og på et værtshus i Hamborg ser han fodboldlandsholdet vinde EM-finalen over Tyskland!


1993-95
Kætter Kvartet dannes - øver og udvikler - og spiller de første koncerter. Sammen med kætteren, medspilleren og vennen Søren Korshøj starter John sin karriere som alternativ festmusiker i duoen Søren & John.


1996
Kætter Kvartet udgiver den første CD "Kætter Kvartet" - og de danske folkemusikmiljøer undrer sig over hvor det orkester dog kom fra.


1997
Det afsluttende universitetsspeciale må vente, for John har nok at se til med Kætter Kvartet og duoen Søren & John. Kætter Kvaret "Live" indspilles.


1998
Kætter Kvartet turnerer. "Live" udgives og indspilningerne til "Den lille blå" starter. Ved en tilfældighed bliver John medlem af Amtsmusikudvalget i Århus Amt. I sommerferien tager John for første gang på folkemusik-ølejr på Lyø.


1999
"Den lille blå" færdiggøres og udgives. Kætter Kvartet repræsenterer DR ved EBU-festivalen på Dranauter Festivalen i Belgien. John skriver specialet "Dansk spillemandsmusik 1660-1999" - og bliver cand. phil i musikvidenskab.


2000
Kætter Kvartet opløses officielt. Duosamarbejdet med Søren Korshøj ophører. Der er opløsningstendenser, men KK får afsluttet på smukkeste vis med et brag af en afslutningskoncert på Tarm Festival. Koncerten udgives på CD'en "Den sidste Schottish", som udsendes til samtlige abonnenter på magasinet Folk&Musik.


2001-02
På Dansk Folkemindesamling i København har man udbudt det første ph.d stipendiat i dansk folkemusik. John kan egentlig ikke se sig selv som forsker, men stipendiatet er som skræddersyet til ham. Så han søger - og bliver ph.d. stipendiat i København. Han vælger dog at blive boende i Århus. John møder nye, spændende mennesker, nye kulturer - og lærer at danse sønderhoning i Sønderho forsamlingshus på Fanø. Han deltager desuden i musiketnologiske seminarer i Norge, Sverige og Skotland - og lader sig vælge ind i bestyrelserne for Folkemusiksammenslutningen (FMS) og Folkemusikcentret i Hogager (FMCH).


2003-04
John må opgive at færdiggøre ph.d. uddannelsen og vender slukøret hjem til Århus. I Århus får han kontakt til det nye sangskrivermiljø - og fordyber sig i sin sangskrivning: tilbage til "manden med guitaren". Folkemusiksammenslutningen skal have ny formand, og John påtager sig hvervet for èt år. Alt i alt har livet været lidt hektisk de senere år, og John gearer lidt ned.


2005
På Folkemusikkens Fælles Sekretariat arbejder John med styring og koordinering af Danish Music Awards - Folk i Tønder, DVD-udgivelse og en rapport om folkemusikken.


2006
I Århus Sangskriver Værksted koordinerer John projektering og udgivelse af "Sange fra Grønnegade" - og tager initiativ til at omdanne det tidligere netværk til en forening. John bliver samtidig midlertidigt genhuset i Gerlachsgade, fordi boligen i Falstersgade skal byfornyes. Så lydstudie (m.m.) bliver pakket ned. Men så er der til gengæld tid til at lære at lave hjemmeside.


2007-2008
John må krybe til korset og erkende, at musikken ikke kan give tilstrækkelig indtægt. Men så kan man jo blive lagerarbejder. Dette hindrer dog ikke kreationen af nogle kompetente bud på hvordan sangskrivning kan udvikles! Impuls Trio (med Kristian Bugge på violin, Jesper Vinther på harmonika og John på guitar, mandolin og sang) startes.


2009
John modtager Thøger Olesen Prisen for nummeret "Historien om Ja og Nej" og er pavestolt. Samtidig begynder Impuls Trio at røre på sig, så John må skabe mere tid til musikken. Men da han ikke kan få lov til at holde lidt fri som lagerarbejder, ser han sig nødsaget til at sige op.


2010
Det kan betale sig, at fokusere: Kætter Kvartet bliver gendannet og spiller 8 koncerter. Det er en yderst interessant oplevelse at stå på scenen igen - som om tiden har stået stille...  Impuls Trio spiller en række koncerter, og ser ud til at have fundet sit ståsted. Måske bliver de udvalgt til at spille LMS skolekoncerter i 2011-2012. Og hvis ikke en af John's mest betydelige venner siden skoletiden havde valgt døden fremfor livet (i november), kunne man godt have påstået, at det havde været et godt år...


2011
Kætter Kvartet spiller den foreløbigt sidste koncert i denne omgang. Impuls Trio udgiver CD i maj, nomineres til Årets Danske Folk Album ved Danish Music Awards Folk, spiller skolekoncerter i 2 uger i efteråret og tager på minitur i Tyskland. Ved Womex 2012 i København hyres John ind til at formidle den danske folkemusik på World Music Denmark's stand.


2012
The International John Bæk Year! Aldrig har John været så meget ude i Europa. Impuls Trio spiller koncerter i Danmark, Schweiz og Spanien - og indleder et samarbejde med dansetruppen Embla med et par koncerter i DK og Norge. Via Århus Sangskriver Værksted's deltagelse i Playing for Integration - et EU-støttet initiativ med deltagelse af musikmennesker og sangskrivere fra Østrig, Tyskland, Rumænien, Polen, Slovenien, Irland, England og Danmark - får John mange nye sangskrivervenner og deltager i workshops og koncerter i Slovenien og England. Hans dansksprogede sange viser sig at virke udemærket overfor et internationalt publikum - og John laver de første engelsksprogede co-writes, som ikke er så dårlige endda. Via et engagement sammen med Svend Seegert på den århusiasnke udgave af Melodica Festival, spiller han efterfølgende på Melodica Festival i Gronningen, Holland. Pludselig bliver der også mulighed for et 10 dages ophold i DJBFA's nye refugium på Kreta - en kærkommen mulighed for lidt ferie blandet med arbejdet med at skrive nye sange. Et interessant år, hvor alt sammen sker pga. nogle tidligere valg - og pga nogle enkelte menneskers initiativer. Oh tak mennesker! John lader sig desuden vælge ind i bestyrelsen for Folkemusiksammenslutningen, hvor han var formand i 2005. Måske kan han gøre en lille forskel dér!


2013
Impuls Trio spiller igen skolekoncerter. Samarbejdet med Embla fortsætter og er yderst spændende. Impuls Trio udvider aktiviteterne med en storstilet 2 1/2 times koncert på Strib Vinter Festival, hvor bandet spiller solo, spiller til Emblas danseshow "I Nornernes sal" - og akkompagnerer de to sangskrivere Matilda Tjelldén og Jonas Dahl, som John kender fra Århus Sangskriver Værksted.

 
KONTAKT: Tlf. +45 4028 3490 - Email: johnbaek@stofanet.dk